AI: verrijking of verarming voor de mens in onze maatschappij?
Blog

AI: verrijking of verarming voor de mens in onze maatschappij?

‘Artificial Intelligence is al volop onder ons. Al heeft nog niet iedereen dat in de gaten’, zegt Roy de Bruijn, commercieel directeur bij Tredion. ‘En waar de één niet kan wachten tot deze nieuwe technologie zich verder ontwikkelt, is de ander bang voor baanverlies. Of erger. Veel discussies gaan over de kracht die de technologie uiteindelijk heeft, en daarmee ook over de macht over ons mensen. Ik ben er geregeld over in gesprek met onze relaties, zeker nu we zien hoe ook het empathische stuk van de digitale arbeidskracht meer en meer ontwikkeld raakt. Want als het zelflerend is, vragen mensen me dan, hoe houden we de mogelijkheden daarvan dan op een ethische manier binnen de juiste kaders? Er is een soort afkeer omdat mensen, begrijpelijk, bang zijn voor het onbekende.’

AI: verrijking of verarming voor de mens in onze maatschappij?

AI en de mens: het beste uit twee werelden

‘Mijn visie is dat je AI niet als de oplossing op zich moet willen inbrengen, maar als een hupmiddel dat je wilt combineren met het menselijk brein. Er zit, ondanks de ontwikkelingen op empathisch gebied, nog altijd zo’n hoog analytisch vermogen in het geheel dat het de specifieke werkwijze van een menselijk brein vooralsnog onmogelijk kan benaderen. En dat is juist ook het krachtige van deze combinatie, want juist doordat dit emotionele stuk ontbreekt, is het een fantastische combinatie met onze menselijke brein dat wel een extra dosis analytisch vermogen kan gebruiken. Tenminste, als je dit vergelijkt met het ‘brein’ van AI.’

AI voor gewassen in de landbouw

‘Een mooi voorbeeld komt uit de wereld van landbouw waar je te maken hebt met gewassen die verzorgd moeten worden. Een enorme klus, vanwege grote hoeveelheden, de wisselende weeromstandigheden en het financieel hoge afbreukrisico als het fout gaat. Voor een analytisch ingestelde AI-machine met sensoren die weer gekoppeld zijn aan de weersvoorspellingen is het daarentegen een fluitje van een cent. Er is, door het gebruiken van objectieve data immers, op elk moment te voorspellen wat de gewassen nodig hebben: water? Wel of niet sproeien? Of maaien misschien? Doordat het proces helemaal geautomatiseerd verloopt is de kans dat het misgaat zo ongeveer nihil’, zegt Roy. ‘Maar aan de andere kant zou ik een chatbot bijvoorbeeld niet de nieuwe digitale collega van de Tredion-helpdesk willen maken, omdat ik weet dat onze klanten graag bellen en persoonlijk contact belangrijk vinden. Bovendien hebben ze, áls ze dan eenmaal bellen, meestal wat complexere vragen die een AI-gestuurde chatbot niet zomaar oplossen kan. Maar het is natuurlijk wel heel situatieafhankelijk allemaal: bestel je even snel een nieuwe bankpas of wil je bij een grotere bestelling van een ander type even overleggen met een persoon die empathie kan tonen.’

‘Luister daarom naar je doelgroep en klanten, want misschien heb je in jouw klantengroep wel te maken met de veel jongere generatie die andere behoeften heeft. Bij hen, de millennials en jonger, lopen de echte wereld en die online zo ongeveer naadloos in elkaar over. Ik zie AI vooralsnog als een aanvullende, verrijkende dienst, zodat het de eindklant een betere ervaring oplevert. Al is het maar omdat een bedrijf plots ook op zondag om 14.00 uur gewóón bereikbaar is door inzet van een slimme chatbot’, besluit Roy.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte met tips, tricks, nieuws én de laatste innovaties in jouw sector.

Schrijf je direct in!

Meer weten over dit artikel?

Maak kennis met Roy de Bruijn,
hij vertelt je er graag meer over

Commercieel directeur / ICT Strateeg

Stuur een e-mail
Roy de Bruijn

Meer artikelen

Wij werken o.a. samen met deze partners: