De menselijke kant
Tredion is Microsoft Adoption & Changemanagement partner. Daarmee wordt bedoeld dat wij niet alleen naar de technische kant, maar juist ook naar de menselijke kant van een project kijken. Dit maakt het een stuk makkelijker om jouw mensen mee te krijgen in de digitalisering. Door middel van verandermanagement zorgen we er samen voor dat medewerkers de middelen beter benutten. En dat is positief, want dit zorgt voor efficiëntie én het sneller en gemakkelijker behalen van bedrijfsdoelstellingen.
In ons adoptietraject gaan we aan de slag met verandermanagement. Deze denkwijze hanteren we, om jouw medewerkers op die manier mee te krijgen en vooruit te helpen. Samen kijken wij naar de behoefte van jouw mensen; wat hebben ze nodig om aan de slag te gaan met nieuwe technieken? Wat is noodzaak en wat moeten ze weten? Gedurende het project kunnen wij bijstellen wanneer nodig om te zorgen dat jouw organisatie klaar is voor de nieuwe ICT-omgeving.
Het ADKAR-model
Het ADKAR-model is één van de onderdelen van ons adoptietraject. Dit model geeft het principe van verandermanagement aan en de fases staan voor Awareness, Desire, Knowledge, Ability en Reinforcement. Gedurende de uitvoering van de verschillende fases is het belangrijk om dit stap voor stap te doen. Elke fase toetsen en monitoren we doorlopend en pas wanneer een fase volledig voltooid is, gaan we door naar de volgende.

Fase 1: De A van Awareness
We weten allemaal dat veranderingen onvoorspelbaar kunnen zijn. Je moet jezelf iets nieuws aanleren en het is misschien onzeker. Dat maakt dat het ontzettend belangrijk is om binnen de organisatie de meerwaarde van de verandering kenbaar te maken. Je wil je medewerkers meenemen en je wil dat ze achter de verandering staan.
In de awareness fase voeren onze Business Productivity specialisten gesprekken op de werkvloer en zullen ze vragen om vragenlijsten in te vullen. Hiermee achterhalen we hoe iedereen tegen de verandering aankijkt en welke factoren mogelijk invloed hebben. Daarnaast achterhalen we de informatiebehoefte: op welke manier willen de mensen geïnformeerd worden?
Wat we vaak zien, is dat de medewerkers sneller achter de verandering staan wanneer het management en de directie het voortouw nemen. Het is daarom belangrijk om duidelijk te laten blijken waarom de organisatie baat heeft bij deze verandering. Wat levert het op?
Fase 2: De D van Desire
In deze fase speelt het management een belangrijk rol. Het gaat erom de bereidwilligheid van de medewerkers te vergroten. Dit heeft voornamelijk te maken met de individuele bereidwilligheid. Een verandering kan immers voor jou persoonlijk een nadelig gevolg met zich meebrengen, terwijl diezelfde verandering voor een collega positief uitpakt.
In onze aanpak brengen we in deze fase alle gevolgen in kaart. We achterhalen bijvoorbeeld op wie de verandering impact heeft en welke weerstand mogelijk kan optreden. Vervolgens bekijken we hoe dit het beste aangepakt kan worden.
Naast het bepalen van de aanpak, geven we het management ook houvast en tips om ermee aan de slag te gaan. De verandering moet binnen de organisatie gezamenlijk met beide handen worden aangepakt om het tot een goed einde te brengen.
Fase 3: De K van Knowledge
Wanneer fase 1 en 2 zijn doorlopen en de medewerkers zover zijn om nieuwe kennis te vergaren, bekijken we wat de juiste manier is om de juiste informatie bij de juiste mensen te krijgen. Dit kan per medewerker of per team enorm verschillen.
We bekijken hierbij de verschillende teams en hun kennisniveaus. Dit is de basis van ons plan voor de informatiedeling. Denk aan naslagwerk, trainingen, video’s of 1-op-1 sessies. Alles is mogelijk; het is in deze fase belangrijk om het toe te spitsen op de behoefte van de medewerkers.
In deze fase zullen de medewerkers ook zelf aan de slag gaan. Bij Tredion hebben wij specialisten die hierbij helpen en ondersteunen, ook wanneer we niet op locatie aanwezig zijn.
Fase 4: De A van Ability
In deze fase is het van belang dat alle medewerkers met de verandering om kunnen gaan en het toe kunnen passen. Wij lopen in deze fase over de werkvloer, waarbij we vragen beantwoorden en tips geven. We organiseren inloopsessies en geven de ruimte aan eenieder om vragen te kunnen stellen.
Fase 5: De R van Reinforcement
In deze vijfde en laatste fase moet de verandering geborgd zijn; de verandering is doorgevoerd, maar moet nu in stand worden gehouden. Dit doen we met behulp van evaluaties en het bieden van ondersteuning aan nieuwe medewerkers. Ook geven we de key-users handvaten en voldoende informatie om de verandering vast te blijven houden.
Bij de borgingsfase kijken we ook naar de analyse van Office. Hoe worden de tools gebruikt? Is de gezamenlijk opgestelde doelstelling behaald? Zijn er dingen tijdens de verandering waarvan we hebben geleerd? Wat zijn de succesverhalen?
Dit is een doorlopend proces; we ronden het niet af. We analyseren de data uit Microsoft 365 om te zien hoe ver de nieuwe werkwijze gevorderd is. Zo kunnen we eventuele nieuwe kansen spotten, om de organisatie beter te blijven maken.