Wat onderscheidt een gewone leverancier van een échte ICT business partner?
Blog

Wat onderscheidt een gewone leverancier van een échte ICT business partner?

‘Er zijn natuurlijk tig ICT-partners in Nederland. Dus hoe zoek je nu de goede business partner uit? Het is een vraag die regelmatig ter tafel komt tijdens de gesprekken met prospects en klanten’, zegt Roy de Bruijn, commercieel directeur bij Tredion. ‘Een terechte vraag wat mij betreft, want als je bij wijze van spreken op elke straathoek een ICT-leverancier kunt vinden, hoe weet je dan met welke je het beste in zee kunt gaan? Wat mij betreft is er al een belangrijk verschil tussen het woord leverancier en partner op te merken. Waar een leverancier, oneerbiedig gezegd, vooral dozen en pakketten van A naar B schuift, vergezeld van advies, is een partner een partij die vooral op strategisch niveau meedenkt, adviseert en ook kritisch is.’

Wat onderscheidt een gewone leverancier van een échte ICT business partner?

Denken vanuit een businesscase

‘Pc’s, servers, e-mail: dat zijn commodity-producten geworden. Daar maak je het verschil niet meer mee. Ik ben van mening dat juist het kunnen denken vanuit een cijfermatig onderbouwde businesscase zinvol is voor bedrijven. Software is dan toevallig het middel waarmee je het bereikt, maar dat is feitelijk niet relevant. Klanten en prospects vraag ik vaak naar welk percentage van hun budget ze er voor over hebben om te zien dat de software die ze gekocht hebben ook écht goed gebruikt worden. Het antwoord is vrijwel altijd 80% of meer. En daarmee geef je dus ook het antwoord: men wil het maximale uit de investering halen. Logisch. Vervolgens gaan we met elkaar in gesprek over hoe processen op dit moment lopen, wat er slimmer, anders en beter kan en met welke tools. In onze eerste stap, de inspiratieworkshops die we houden, laten we zien wat er allemaal kan. Dat is vaak heel verrassend voor de deelnemers, want mensen denken meestal in te kleine kaders. Ze hebben nauwelijks een idee van de mogelijkheden. In de interviews met collega’s uit álle lagen van de organisatie, halen we daarna de rode draad naar voren zodat we weten welke behoeften er zijn. Dat kan gaan van ‘Ik kan niet inbellen vanuit huis’ tot ‘Ik ben veel tijd kwijt met het zoeken naar bestanden’ tot aan ‘Het systeem is te traag.’

Van inspiratie naar doelen

‘In de daaropvolgende doelstellingen workshop bepalen we welke collega’s de kar gaan trekken en welke twee of drie belangrijke pijnpunten we concreet aan gaan pakken. We onderbouwen dit cijfermatig, bijvoorbeeld door te berekenen hoeveel reistijd de consultant bespaart door voortaan via Teams te vergaderen. We hebben voorbeelden gehad waarbij 40 consultants elke dinsdagochtend 1 uur heen en 1 uur terug reden voor een vergadering. Als je dan 2 uur x 40 consultants, met een gemiddeld uurtarief van € 100 als businesscase omslaat, dan is de besparing snel duidelijk’, aldus Roy. ‘Tot slot volgt er een workshop waarin we duidelijke afspraken maken, bijvoorbeeld over welke kanalen waarvoor gebruikt worden en waarom. Dat kan heel praktisch gaan over inbellen via Teams of 06, of over gebruiken we Zoom of Google Hangout? Wij kunnen, als Tredion, ook steeds zien welke productiviteitsscore er behaald wordt. Laatst zagen we het percentage in de categorie samenwerken stijgen van 30% naar 85%. En dat is weer te koppelen aan de investering die gedaan is. Dat zijn mooie succesverhalen. Ronder dan dat wordt de cirkel wat mij betreft niet.’

Ook meer productiviteit én gelukkige medewerkers?

Neem even contact met ons op via 0183 61 05 55 of stuur een bericht. We helpen je graag! Meer weten? Bekijk dan ook ons dienstenoverzicht.

Meer weten over dit artikel?

Maak kennis met Roy de Bruijn,
hij vertelt je er graag meer over

Commercieel directeur / ICT Strateeg

Stuur een e-mail
Roy de Bruijn

Meer artikelen

Wij werken o.a. samen met deze partners: