E-mail security: ‘Het is een wedstrijd zonder finish’
Blog

E-mail security: ‘Het is een wedstrijd zonder finish’

Inmiddels maakt zo’n dertig tot veertig procent van onze klanten gebruik van onze Artificial Intelligence-oplossingen die een extra laag beveiliging aan e-mail security toevoegen. Tegelijkertijd blijkt dat negentig procent van alle geslaagde hacks via e-mail verlopen. Daarom vindt Roy de Bruijn het belangrijk in deze blog goede e-mail security te blijven benadrukken.

E-mail security: ‘Het is een wedstrijd zonder finish’

Soms krijg ik de reactie dat we maar met vernieuwingen blíjven komen. In het geval van e-mailbeveiliging blijkt dat bittere noodzaak. Zo trappen maar liefst 83 procent van de Nederlandse werknemers in phishing e-mails. Waar een spamfilter handelt op basis van regels, is een Artificial Intelligence-oplossing in staat om op grote schaal verbanden te leggen en conclusies te trekken.

Zelflerend vermogen beschermt tegen het omzeilen van regels

En dat blijkt noodzakelijk in de wedloop die we voeren met kwaadwillenden. Het omzeilen van regels die door spamfilters herkend worden komt steeds vaker voor. AI-oplossingen hebben zelflerend vermogen. Zeker naarmate het middel langer wordt ingezet, neemt herkenning op het niveau van bijvoorbeeld woordkeuze of stijl van een gesprek toe. Wanneer jouw collega je altijd met je voornaam aanspreekt in een e-mail, valt het op wanneer hij of zij jou ineens ‘geachte heer’ noemt.

Data combineren en leggen van verbanden

Een AI-oplossing is in staat om verbanden te leggen die het menselijk brein niet kan maken. Met de inzet van deze dienst kunnen we data combineren. Monitoren van inlogpogingen is een voorbeeld: wanneer binnen korte tijd vanaf verschillende plekken op de wereld wordt geprobeerd in te loggen, herkent onze AI-oplossing dat. Het systeem leert van vaste relaties, herkent een afwijkend verzendadres, of de opbouw van een bericht. Ook wanneer onevenredige spoed wordt gevraagd of een bepaalde mate van dwangmatigheid uit een bericht spreekt, wordt dat aangemerkt als verdacht. Dat is typisch een kenmerk van CEO-fraude.

Veiligheid voor alles

In vervolg op het herkennen van een verdacht bericht, verwijderen wij de e-mail. We melden dat aan de betreffende gebruiker. In de meeste gevallen kan de gebruiker al aan afzender en onderwerp zien dat het inderdaad een ‘besmet bericht’ betreft. Wanneer het toch een goed bericht lijkt te zijn, kan Tredion de e-mail vrijgeven. In dat geval hebben we een ‘technisch oog’ achter de hand, om te controleren of het bericht écht veilig is!

Zoals je ziet, is een Artificial Intelligence-oplossing de noodzakelijke volgende stap. Een spamfilter voldoet niet langer als afdoende bescherming tegen cybercriminelen. Wil je meer weten over dit onderwerp? Stuur mij dan gerust een e-mail of plan een security scan.

Meer weten over dit artikel?

Maak kennis met Roy de Bruijn,
hij vertelt je er graag meer over

Commercieel directeur / ICT Strateeg

Stuur een e-mail
Roy de Bruijn

Meer artikelen

Wij werken o.a. samen met deze partners: