Moet je als mkb-ondernemer inzetten op Artificial Intelligence?
Blog

Moet je als mkb-ondernemer inzetten op Artificial Intelligence?

Artificial Intelligence (AI) is op dit moment een veelbesproken onderwerp. In deze blog vertelt algemeen directeur Jan van Wijgerden meer over zijn visie op AI en de uitdagingen die deze ontwikkeling met zich meebrengt voor ondernemers.

Moet je als mkb-ondernemer inzetten op Artificial Intelligence?

Op dit moment wordt er heel veel geschreven over Artificial Intelligence (AI). Ondanks dat AI dit jaar erg vaak in het nieuws komt, is de term kunstmatige intelligentie bedacht door John McCarthy in 1955.

Inzetten op Artificial Intelligence

Maar de vraag is: moet je als mkb-ondernemer nu vol inzetten op AI? Het antwoord is helaas niet zo eenvoudig. We kunnen lessen trekken uit verschillende “hypes” in het verleden. Eén van die lessen is dat innovaties vaak op de korte termijn worden onderschat en op de lange termijn overschat.

AI is echter ook voor bedrijven in het mkb heel belangrijk. Veel bedrijven maken vandaag de dag al gebruik van AI, maar deze toepassingen zijn vaak geïntegreerd in “standaard” oplossingen die niet direct verband houden met de kernactiviteit van het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan AI in spamfilters, virusscanners, tekstherkenning en andere veelgebruikte toepassingen op grote schaal.

Praktijkvoorbeelden

Het bekendste voorbeeld is natuurlijk ChatGPT. Andere voorbeelden zijn de AI-chatbot van Bing en binnenkort Microsoft 365 Copilot. Wil je hier meer over weten? Lees dan ook de blog van mijn collega Engeline over de basisbegrippen rondom AI.

De kunst voor mkb’ers is om deze AI-oplossingen snel en slim in te zetten. Bedrijven die dit het snelst implementeren, hebben een voorsprong, aangezien deze ontwikkelingen voor iedereen beschikbaar zijn.

AI voor kernactiviteiten van je bedrijf

Maar dat is slechts het eerste deel! Waar de echte ‘magic happens’ is wanneer je AI laat helpen bij het nemen van beslissingen op basis van de data van de kernactiviteiten van je bedrijf. Het bedrijf dat dit het beste voor elkaar heeft, wordt naar mijn verwachting de nieuwe winnaar.

En hier wordt het complex: moet je als mkb-bedrijf hiermee beginnen? Veel bedrijven die in het verleden hard zijn gegroeid en nu succesvol zijn, hebben vaak geheel of gedeeltelijk zelf software ontwikkeld die perfect aansluit bij hun bedrijfsprocessen. Maar het ontwikkelen van eigen software is complex en niet zonder risico’s. Daarom kiezen veel mkb-ondernemers voor een standaardoplossing, al dan niet afgestemd op hun branche.

Eigen AI-gedreven software: ja of nee?

Nu sta je voor het dilemma: wil je het verschil maken en een voorsprong creëren op je concurrenten? Dan is dit het moment om in te stappen en zelf AI te implementeren om voorspellingen te doen voor jouw organisatie. Maar een strategie kan ook zijn om te kijken welke softwareleveranciers AI-standaardsoftware (eventueel voor jouw specifieke branche) het beste implementeren en daarvoor te kiezen. Natuurlijk kunnen je concurrenten dit dan ook doen.

AI voor Tredion

Dit is een keuze die ik als ondernemer op dit moment zelf ook lastig vind. We zijn al gestart om bestaande AI-oplossingen zo efficiënt en snel mogelijk te implementeren bij Tredion intern, maar ook bij onze klanten. We hebben nog geen keuze gemaakt over het ontwikkelen van eigen software met AI. Hier hebben we uiteraard wel ideeën over!

Wil je sparren over de beste keuze voor jouw organisatie? Neem dan contact met mij op. Ik denk graag met je mee!

Neem contact op

Meer weten over dit artikel?

Maak kennis met Jan van Wijgerden,
hij vertelt je er graag meer over

Directeur / ICT Strateeg

Stuur een e-mail
Jan van Wijgerden

Meer artikelen

Wij werken o.a. samen met deze partners: