Google stelt nieuwe eisen voor e-mail: voorkom afwijzing van jouw e-mails
Blog

Google stelt nieuwe eisen voor e-mail: voorkom afwijzing van jouw e-mails

E-mail is een belangrijk communicatiemiddel geworden, zowel persoonlijk als professioneel. Het blijft echter een uitdaging om ongewenste e-mails – spam en phishing – tegen te gaan. Daarom stellen Google, Yahoo en AOL vanaf februari 2024 strengere eisen aan het versturen van e-mails naar hun gebruikers. Is jouw mailomgeving klaar voor de nieuwe e-mailregels? Ontdek het in deze blog!

Google stelt nieuwe eisen voor e-mail: voorkom afwijzing van jouw e-mails

Welke eisen worden gesteld?

Google, Yahoo en AOL stellen vanaf februari 2024 drie eisen om spam en phishing tegen te gaan:

  1. Er moet een makkelijke manier zijn om je uit te schrijven van de e-mail.
  2. Er komt een maximaal aantal ‘spam’ e-mails dat je kunt afleveren bij een e-mailadres.
  3. Alleen geauthenticeerde e-mails worden nog doorgelaten.

Hieronder geven we tips om aan de slag te gaan met deze maatregelen.

Makkelijk uitschrijven

Zorg voor een eenvoudig proces voor ontvangers om zich uit te schrijven van jouw e-mails. We adviseren om een directe uitschrijflink of -knop in je e-mails te implementeren om ontvangers de mogelijkheid te geven zich met één klik af te melden.

Beperk het aantal spamklachten

Er komt een strikter beleid op het aantal af te leveren e-mails aan een adres per dag, in combinatie met de hoeveelheid ‘spam’ die daartussen zit (spam rate treshold).

Het is belangrijk om het aantal spamklachten laag te houden, idealiter onder de 0,1%, en zeker niet boven de 0,3%. Monitor je e-mailcampagnes en onderhoud een schone mailinglijst om de spamratio laag te houden. Dit is ook een best practice voor andere e-maildiensten zoals Outlook en Apple Mail.

E-mailauthenticatie

De laatste eis is dat je als verzender jouw e-mails moet authenticeren. Je kunt hiervoor de volgende technologieën implementeren:

  1. DKIM (DomainKeys Identified Mail): voegt een digitale handtekening toe aan e-mails om de integriteit van het bericht te verifiëren.
  2. SPF (Sender Policy Framework): specificeert welke mailservers e-mails mogen versturen namens jouw domein, om spoofing (het vervalsen van de afzenderinformatie) tegen te gaan.
  3. DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance): helpt bij het bepalen wat er moet gebeuren met e-mails die niet aan de DKIM- of SPF-standaarden voldoen.

Voor wie gelden deze eisen?

Voor verzenders die dagelijks meer dan 5000 e-mails versturen naar adressen van Gmail, Yahoo, en AOL, zijn de nieuwe e-mailvereisten een verplichting. Dit betreft vaak organisaties die bulkmails naar klanten sturen via mailingtools (we adviseren altijd het gebruik van een mailingtool bij het versturen van grote aantallen e-mails). Het niet naleven van deze eisen kan resulteren in het weigeren van berichten of het markeren ervan als spam, wat de effectiviteit van je e-mailcampagnes kan ondermijnen.

Verstuur je minder e-mails? Dan zijn bovenstaande beveiligingsmaatregelen een richtlijn. We raden echter sterk aan om alsnog te voldoen aan deze maatregelen om afwijzing of markering als spam te voorkomen

Wat betekent dit voor Tredion klanten?

Beheren wij jouw e-mail? Goed nieuws: je voldoet automatisch aan de nieuwste e-mailbeveiligingseisen, omdat deze standaard onderdeel zijn van onze dienstverlening. Ben je nog geen klant van Tredion? Dan adviseren we je om aan de slag te gaan met deze nieuwe beveiligingsmaatregelen.

De invoering van deze nieuwe e-mailregels is een belangrijke stap in het verbeteren van de veiligheid van digitale communicatie. Heb je vragen of heb je hulp nodig bij deze overgang? Neem dan contact met ons op. We zijn er om te helpen bij het veiliger maken van je e-mailverkeer.

Neem contact op

Meer weten over dit artikel?

Maak kennis met Jim Bergers,
hij vertelt je er graag meer over

ICT Engineer Security

Stuur een e-mail
Jim Bergers

Meer artikelen

Wij werken o.a. samen met deze partners: