Thuiswerken is in de laatste dagen gegroeid in populariteit. Niet omdat we dat nou zo graag met zijn allen willen, maar omdat de omstandigheden er (helaas) naar zijn.
Maar hoe kun je nu goed en efficiënt thuiswerken? Waar moet je allemaal op letten?
Thuiswerken gaat niet alleen om techniek
Uiteraard heb je een goede internetverbinding nodig. Je telefoon is doorgeschakeld naar je mobiel, dus dat loopt lekker door. Daarvoor heb je natuurlijk een headset nodig. Je hebt een laptop en misschien zelfs meerdere schermen. Je Microsoft Teams is ingericht zodat je eenvoudig contact kunt opnemen met je collega’s of externen. Wanneer alle middelen werken, merk je al gauw dat thuiswerken toch echt anders is dan werken op kantoor. Daarom geven we je hierbij wat informatie die kan helpen bij het thuiswerken…
Zorg voor een goed ingerichte werkplek
Naast alle middelen is een goede werkhouding belangrijk. Kies daarom bij voorkeur voor een bureau of keukentafel. Een bank is heerlijk, maar funest voor je houding (met name je rug en nek).
- Zorg voor een goede werkplek waarbij je laptop op ooghoogte staat.
- Zorg voor een goede stoel.
- Wissel houdingen zoveel mogelijk af.
- Loop regelmatig (bijv. lopend bellen)
Zorg voor ritme
Zet je wekker, kleed je aan en ontbijt. Oftewel gebruik de routine die je gewend bent wanneer je naar kantoor gaat. Dit zorgt voor een goede start van je dag!
Wat nog kan helpen is om elke ochtend even een team-call in te plannen. Gebruik daarvoor goede communicatiekanalen, niets is vervelender dan communicatiekanalen die niet werken. Wij gebruiken bijvoorbeeld Microsoft Teams. Dit is erg handig om een belletje mee te plegen, maar je kunt er ook mee video-bellen.
Werk in blokken
Niemand kan zich 8 uur lang concentreren. Zorg daarom dat je blokken van 1 of 2 uur maakt. Stel jezelf een doelststelling en neem daarna een korte pauze. Probeer zware werktaken af te wisselen met lichtere taken. Deel van te voren je dag in met een to-do lijst. Deel je to-do desnoods met je leidinggevende. Helemaal handig is de Microsoft Planner. Waar je eenvoudig je taken in kunt zetten en de voortgang ervan kunt aangeven. Deze kun je ook delen met collega’s of leidinggevende. Zo weten zij ook waar je mee bezig bent.
Neem echt pauze
Zorg dat je van de voren je lunch hebt gekocht, dan hoeft het lunchen niet zo lang te duren. Hierdoor heb je dan nog tijd om naar buiten te gaan voor wat frisse lucht en beweging. Bel een collega of vriend(in) en loop een rondje. Daar knap je altijd van op, zeker wanneer je de hele dag binnen zit!
Werk en privé zoveel mogelijk scheiden
Dit is natuurlijk lastig wanneer je thuiswerkt. Je ziet van alles liggen wat nog gedaan moet worden. In deze periode is de kans zelfs aanwezig dat je nog een kind thuis hebt rondrennen. Probeer duidelijke afspraken te maken met je leidinggevende over hoe je daarmee omgaat. Daarnaast is het goed om privé en werk zoveel mogelijk van elkaar te scheiden en privézaken pas na je werk op te pakken. Er wordt gezegd dat het bij afleiding tien minuten duurt voordat je weer geconcentreerd kunt werken. Werk dan liever even door, waardoor je wat eerder klaar bent.
Maak het gezellig
Je mist natuurlijk de gezelligheid van je collega’s, wat niet te vervangen is door een bosje bloemen. Wel maakt het je thuiswerkplek wat aangenamer. Of zoek af en toe eens contact met je collega’s via Microsoft Teams waarmee je kunt chatten of video-bellen.
Oftewel houd zoveel mogelijk vast aan je dagelijkse routine, zorg voor duidelijke werkzaamheden en afspraken met je leidinggevende. Neem een goede werkhouding aan om lichamelijke klachten te voorkomen. En vergeet vooral je collega’s niet, die ook vanuit huis aan het werk zijn!
Benieuwd hoe wij onze medewerkers helpen in deze tijd? Lees dan ook onze blog over het presteren van medewerkers op de werkvloer thuis én op kantoor!
Lees de blog!