Zo presteren je medewerkers gemakkelijker op de werkvloer (thuis én op kantoor)
Blog

Zo presteren je medewerkers gemakkelijker op de werkvloer (thuis én op kantoor)

‘Toen we massaal thuis gingen werken veranderde er binnen enkele dagen veel voor bijna iedereen in onze samenleving. Ook wij hebben die eerste dagen onze medewerkers naar huis gestuurd. Uiteraard hebben we zo snel mogelijk gezorgd voor goede materialen, zoals bureaustoelen, laptops, monitoren en meer waar behoefte aan was. Tegelijkertijd realiseerden we ons direct dat dit niet voldoende zou zijn.’ Dat vertelt Roy de Bruijn, commercieel directeur bij Tredion. Wij ondersteunen, op zowel strategisch als uitvoerend niveau, in de digitalisering van bedrijven. En dan niet door het aanbieden van puur Office-producten maar juist door het realiseren van complete portals en intranetten zodat bedrijfsprocessen beter worden.

Zo presteren je medewerkers gemakkelijker op de werkvloer (thuis én op kantoor)

Blijvend vitale medewerkers. Ook nu.

Roy vervolgt: ‘Want hoe houd je je medewerkers gelukkig en vitaal nu je elkaar niet meer dagelijks ziet? Eén van de eerste zaken die we oppakten was met elkaar in gesprek gaan over de indeling van de werkdag. Daar waren we altijd al vrij relaxed in met elkaar: als een collega eerst nog zijn kinderen naar school wil brengen en dus pas om negen uur begint, dan is dat prima. Het gaat ons vooral om betrokkenheid. Als dat betekent dat iemand liever in de avonduren, als het weer rustig is in huis, zijn laptop nog even openklapt, dan is dat geen enkel probleem. Ook het aantal uren dat de collega’s maken is het bespreken waard. Want acht uur op kantoor staat, inclusief koffiemachinepraat, misschien wel gelijk aan, zonder afleiding, zes uur werken in je thuisomgeving.’

Aandacht voor emoties

‘Het is hoe dan ook lastig om de binding en de bedrijfscultuur in stand te houden als je elkaar minder ziet. Wij hebben dat onder meer getracht op te lossen door een Daily Huddle in te voeren. Daarin staan we naast de inhoudelijke kant van het werk, ook stil bij hoe iedereen zich voelt. We delen succesverhalen, stellen prioriteiten en er is gelegenheid om hulp te vragen aan het team. Ook werken we met kleuren, waarin de collega aan kan geven hoe hij of zij zich voelt. Soms is iemand er, door thuisomstandigheden, minder bij met zijn hoofd. Als je dat weet dan kun je daar rekening mee houden. Ook nu we elkaar niet meer fysiek in de ogen kijken op kantoor. Daarnaast hebben we ook één op één gesprekken met onze mensen. Ook om te voorkomen dat iemand, omdat hij bijvoorbeeld alleen woont en wat eenzaam is, in een neerwaartse spiraal terechtkomt. En naast de bekende virtuele borrels en andere activiteiten, hebben we ook een drive in bioscoop georganiseerd, waarbij men op een bepaalde zender kon intunen voor het geluid van de film. Het zijn zomaar wat voorbeelden van hoe wij het aanpakken. Maar ook wij hebben de wijsheid niet in pacht’, vervolgt Roy. ‘Wat ons betreft is het waardevol om ook over dit toch wel lastige thema, kennis met elkaar te blijven delen. De coronapandemie is voor iedereen een nieuwe ontwikkeling. En tegelijkertijd beseffen we ons allemaal heel goed dat dit niet zomaar voorbij is.’

Sfeer van vertrouwen en veiligheid

‘Wij proberen vooral een sfeer van vertrouwen en veiligheid te creëren nu we meer op afstand samenwerken. Mensen mochten (én mogen) fouten maken. Vragen stellen. Onzeker zijn. Hun werkdag anders indelen. En verder doen wat nodig is voor ze om zo productief mogelijk te zijn gedurende de dag. Natuurlijk, maar dat kán ook niet anders gezien onze core business, zorgen we voor optimale, digitale mogelijkheden om het werk uit te voeren. Ik zie in mijn dagelijkse praktijk hoeveel voorsprong bedrijven hebben die dit structureel en goed inregelen’, besluit Roy.

Optimaal aan de slag (blijven)

Wil jij ook optimaal aan de slag blijven? Lees dan ook de blog van HR collega met praktische tips om het (thuis)werken zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.
Lees de blog hier!

De foto van het team is pré-corona genomen

Meer weten over dit artikel?

Maak kennis met Roy de Bruijn,
hij vertelt je er graag meer over

Commercieel directeur / ICT Strateeg

Stuur een e-mail
Roy de Bruijn

Meer artikelen

Wij werken o.a. samen met deze partners: