Over het belang van professionele communicatie, óók tijdens thuiswerken
Blog

Over het belang van professionele communicatie, óók tijdens thuiswerken

Het is inmiddels een jaar geleden dat we massaal thuis gingen werken. Destijds had bijna iedereen op kantoor nog wel een toestel op zijn bureau. Het betekende dat veel bedrijven met mobieltjes vanuit huis gingen werken. Een van de gevolgen is een slechte bereikbaarheid… Een gemiste kans en onnodig.

Over het belang van professionele communicatie, óók tijdens thuiswerken

Noodgedwongen naar de softphone

Bovendien is er nog een ander nadeel wanneer je vanuit je mobiel gaat bellen. Je stuurt immers ook je mobiele nummer mee. En rondom dat mobiele nummer kun je nu eenmaal geen tijdschema plaatsen. In de praktijk betekent het dat een klant ook nog na 19.00 uur kan bellen. Daarom is het aan te raden om met een zakelijk nummer naar buiten te bellen, waardoor je de routering als bedrijf zelf in handen hebt. Toch zie je dat nogal wat bedrijven vast blijven houden aan bellen met mobiel of het vaste toestel op het bureau. Terwijl de softphone via je laptop of je mobiel, een veel betere oplossing is. Het maakt dat je flexibel bent. Gelukkig zie je nu, zij het noodgedwongen, een toename van het softphone-gebruik ontstaan. En wanneer men eenmaal over is, wil men niet meer terug…

Dág oude platform

Voorheen hadden ook wij een apart platform voor onze telefonie. Maar sinds het vele thuiswerken gaat de meeste communicatie via Teams, dus je kunt gemakkelijk intern bellen. Maar er is ook de mogelijkheid om dit te koppelen aan je telefooncentrale. Zo wordt je Teams Client een telefoontoestel dat wordt gekoppeld aan de telefooncentrale van kantoor. Bij Tredion werken we daar bijvoorbeeld al langer mee. Het voordeel is dat je alles in één applicatie hebt. Je kunt locatie-onafhankelijk werken: of dat nu in de trein is waar je even je laptop openklapt of wanneer je bereikbaar bent op de helpdesk van de salesafdeling, of willekeurig vanuit elke plek in het land.

Doorverbinden een eitje

We merken ook dat bedrijven in de praktijk problemen ervaren met doorverbinden. Dat kan namelijk niet op het moment dat je via een mobiele telefoon belt. Maar wanneer je de integratie met mobiel of laptop eenmaal voor elkaar hebt, dan zit je als vanzelf in de telefooncentrale op kantoor en kun je gemakkelijk doorverbinden of even kijken of er iemand in de wacht zit.

Waarom dit nog niet door alle bedrijven wordt opgepakt? Het ontbreekt veelal aan kennis en daarom schrijven we ook dit blog. Daarnaast dachten we in het begin van de coronacrisis waarschijnlijk dat het thuiswerken maar voor een paar weken zou zijn. Inmiddels zien we met elkaar dat het oude normaal niet meer terugkomt, en dat er een nieuw normaal omarmd gaat worden. Dus ook op het gebied van telefonie. Wanneer je heel nuchter naar het fenomeen softphone kijkt dan zie je dat een helpdesk waar 10 mensen actief voor zijn via één telefoonnummer, veel beter bemand wordt door inzet van de softphone. Je bereikt namelijk direct alle 10 de mensen en de collega die vrij is kan het gesprek direct naar zich toe halen. Daarmee beschik je over een complete telefooncentrale, maar dan met medewerkers die verdeeld zijn over het hele land.

Meer informatie?

Wil je er meer over weten? Lees alles over onze telecom oplossingen hier. Je kunt natuurlijk ook even contact met ons opnemen, we helpen je graag.

Meer weten over dit artikel?

Maak kennis met Evert Meijeren,
hij vertelt je er graag meer over

Projectbegeleider / Telecom Engineer

Stuur een e-mail
Evert Meijeren

Meer artikelen

Wij werken o.a. samen met deze partners: