Blog

Weet jij aan welke eisen een succesvolle software migratie moet voldoen?

‘Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar er zijn nog altijd bedrijven waar mensen op elkaar wachten om in een bestand te kunnen werken’, glimlacht Roy de Bruijn, commercieel directeur bij ICT-partner Tredion. ‘Dan werken ze bijvoorbeeld nog vanuit een server, en slaan ze steeds verschillende versies op, waar de volgende collega dan ook iets van mag vinden. Je kunt je voorstellen hoe groot de foutkans is met heen en weer gemail van bestanden. Om nog maar niet te spreken over de inefficiënte, foutgevoelig werkwijze als je op elkaar aan het wachten bent. En dat terwijl je ook even met elkaar kunt brainstormen over een document, van elkaar leert, zaken aanpast en gelijktijdig de klus afrondt en oplevert.’

Verandering betekent uitdaging.

‘In ons vorige blog vertelde ik al over de inspiratieworkshops en interviews die we houden bij bedrijven die een verandering in hun digitale samenwerking, werkwijze en alles wat daarmee samenhangt wensen. Sommige gebruikers doen al jarenlang hetzelfde trucje en willen, voor ze de hen bekende werkwijze loslaten, tot in detail de toegevoegde waarde van de verandering zien. Pas als dat zo is, en de neuzen dezelfde kant op staan, is het anders inrichten van een bepaalde werkwijze of platform daadwerkelijk succesvol. En sowieso geldt, bij elke verandering zijn er hobbels. Maar als de mensen vanaf de tekentafel bij het project betrokken zijn en het nut ervan inzien, dan hoeft de weg ook niet glad te zijn. Zolang we maar met elkaar het belang inzien van hetgeen we aan het doen zijn’, stelt Roy.

Verandermanagement is key

‘Ik zou mezelf geen verandermanager durven noemen, maar het heeft er wel veel van weg. Het implementeren van automatisering, andere werkwijzen, of nieuwe oplossingen binnen een organisatie, heeft vaak veel gevolgen voor de eindgebruiker. Soms zijn mensen bang om hun baan kwijt te raken, bijvoorbeeld bij meer AI-gerichte implementaties. Anderen zijn wat angstig, omdat ze hun controle lijken te verliezen doordat er een andere manier van werken van ze gevraagd wordt. Of ze zijn onzeker omdat ze zich afvragen of ze het wel allemaal bij kunnen benen’, vertelt Roy. ‘Daarom is het heel belangrijk om verwachtingen te managen, en volledig los van techniek of oplossing, stil te staan bij de emoties die er zijn. Wanneer het management budget vrijmaakt voor een verandering die op de werkvloer niet omarmd wordt, dan heeft het weinig zin.’

Ons adoptieteam helpt klanten bij veranderingen. Benieuwd wat deze dienst inhoudt? Lees het hier!

Mensen maken olifantenpaadjes

Dan zie je bijvoorbeeld dat mensen tóch weer hun eigen olifantenpaadjes gaan bedenken om het veilig en vertrouwd op hun eigen manier te blijven doen. Shadow-IT noemen we dat in onze IT-wereld. Het feit dat er een aparte term voor dit fenomeen is, zegt eigenlijk al genoeg over hoe vaak dit voorkomt. Daar wint uiteindelijk niemand bij. Dus het antwoord op de titel is helder: succesvolle software migraties bereik je door te beginnen bij de eindgebruikers. En dan niet bij het uitleggen van de oplossing, maar door te luisteren naar wat zij nodig hebben. Als je vervolgens de voordelen van de nieuwe werkwijze op een integere manier kunt koppelen aan de uitgesproken behoeften van zowel directie én eindgebruiker, dan ben je al een eind op de goede weg.’

Even sparren?

Nog even door praten over dit onderwerp? Dat kan! Neem contact met ons op. We staan je graag vrijblijvend te woord.

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief

Meer weten over dit artikel?

Maak kennis met Roy de Bruijn,
hij vertelt je er graag meer over
Commercieel directeur / ICT Strateeg
Klik hier stuur een e-mail

Meer artikelen