Als je al langere tijd met Microsoft Teams werkt, weet je dat er altijd een standaardkanaal ‘Algemeen’ (of ‘General’) wordt aangemaakt in elk team. Tot voor kort kon je deze naam niet wijzigen, maar nu kan je dit wel. In deze blog laten we zien hoe dit werkt.
Hoe pas je de kanaalnaam ‘Algemeen’ aan in Microsoft Teams?

Bekijk onze video voor een korte uitleg over het hernoemen van het ‘Algemeen’-kanaal, zowel voor bestaande als nieuwe teams. Lees hieronder verder voor meer details en tips!
Hernoemen van het ‘Algemeen’-kanaal
Ben je een teameigenaar? Dan kun je nu een bestaand kanaal genaamd ‘Algemeen’ hernoemen. Dit doe je als volgt:
- Ga naar het Team waar je de kanaalnaam wil wijzigen.
- Klik op de drie puntjes naast het ‘Algemeen’-kanaal.
- Selecteer ‘Kanaalnaam wijzigen’ en voer de nieuwe naam in.
Let op: als je dit doet, kun je de naam niet meer terugzetten naar ‘Algemeen’. Zorg dus dat je zeker bent van de nieuwe naam.
Wat gebeurt er in SharePoint?
Als je de naam van het ‘Algemeen’-kanaal wijzigt, wordt deze verandering ook doorgevoerd in de bijbehorende SharePoint-map. Het is niet mogelijk om uit te schakelen dat teameigenaren dit kunnen wijzigen. Wil je dit niet? Maak daar dan duidelijke werkafspraken over.
Een nieuw team maken
In veel organisaties mogen slechts enkele personen nieuwe teams aanmaken, zodat de structuur in Teams overzichtelijk blijft en er geen onnodige teams ontstaan. Voor degenen die wel de mogelijkheid hebben, volgt hier een korte uitleg:
- Ga in het linker menu naar ‘Teams’.
- Klik bovenaan op het plus-icoon en kies ‘Team maken’.
- Geef een duidelijke teamnaam op en kies welk type kanaal je wilt maken. Je kunt vervolgens de naam van het eerste kanaal zelf bepalen – of ervoor kiezen deze toch ‘Algemeen’ te noemen.
Wanneer hernoem je het ‘Algemeen’-kanaal?
Microsoft heeft het ‘Algemeen’-kanaal standaard ingevoerd bij de introductie van Teams, zodat elk team een vaste startplek heeft. Hier vind je meestal belangrijke documenten, notities en een planner. Voor communicatie over specifieke onderwerpen kun je beter een nieuw kanaal aanmaken in plaats van alles in ‘Algemeen’ te plaatsen. Als er geen specifieke communicatie nodig is, is het vaak handiger om documenten in de algemene mappenstructuur op te slaan.
Met deze principes in gedachten kun je nadenken over een naam die beter past bij de functie die je aan dit kanaal geeft. Als je een betere naam vindt die bijdraagt aan de overzichtelijkheid, kun je die aanpassen, maar verder is het niet aan te raden om de naam zomaar te wijzigen. Juist de herkenbaarheid en consistentie van het ‘Algemeen’-kanaal ondersteunen een duidelijke, efficiënte teamindeling.
Praktijkvoorbeelden
In de praktijk zien we soms dat ‘Algemeen’ overbodig is in teams die project- of procesgericht werken, waar meerdere kanalen bestaan voor specifieke onderdelen. In zo’n geval kan het nuttig zijn om het ‘Algemeen’-kanaal een andere naam te geven, waarmee de functie van dit kanaal vervalt.
In afdelingsteams daarentegen heeft het ‘Algemeen’-kanaal vaak juist een belangrijke functie als basis van het team. De uniformiteit van deze standaardnaam zorgt voor een duidelijke structuur en een herkenbaar startpunt waarop kan worden doorgebouwd.
Twijfel je over de beste structuur of naamgeving? Neem gerust contact met ons op voor advies over Microsoft Teams.